Gå til sidens hovedinnhold

Uten en etablering av parkeringsmuligheter for de som skal til Rossnos, drepes turistaktivitetene i Odda

For abonnentar

Meiningar Dette er eit debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribenten sine haldningar.

Vi har passert toppen av sommertrafikken og jeg tør påstå at denne trafikken har vi ikke opplevd før.

Jeg har snakket med turister, senest fredag 30 juli, en engelsk dame som skrøt av roen og omgivelsene. Det har vært en glede å gå i gatene i Odda, Gågata, Eitrheimsvn. mv. Folk har «seget» bortover eller oppover og hatt tid til å prate. Ingen kikk på klokka for å unngå parkeringsbot. I tillegg har det vært med på å skape stor aktivitet på Lofthus og i Kinsarvik, ny virksomhet på Nå får ros og knall åpning takket være driften av Vision of the Fjords med utgangspunkt i Odda.

De jeg har snakket med av næringsdrivende er fornøyde, kafevertene og restauratørene smiler fra øre til øre. Det samme gjør siderieiere og fruktbønder som gjør seg næring av turistene langs begge sider av Sørfjorden. Dette lover bra for fremtiden.

Uansett om man liker det eller ikke kommer turistene med bil, enkle biler eller bobiler, bobiler som krever dobbel plass sammenlignet med en vanlig sedan. Det er intet i fremtiden som sier at utviklingen vil snu, det vil bli en vesentlig økning av bobilene som krever mer plass bl.a. ved parkering.

Hva gjør dere i kommunen for at den positive utviklingen skal fortsette og utvikle seg? Til tross for omreguleringene på smelteverksområdet som gir Coop og Rema 1000 nye store forretningsbygg, vedtar dere at mer enn 1/3 av parkeringen på Almerket skal nedbygges med et forretningsbygg, det er ingen interessenter i dag. Dette er å gå med ryggen inn i fremtiden. Det skaper utrygghet, kan jeg investere i det jeg ønsker? Vil kundene mine bli nektet adgang til Odda idet det ikke er parkering?

Ser en aktivitetene langs fjorden som dels bygger på siderbåten, vil det ikke være parkering til båtens gjester, betydningen av båten for næringene langs fjorden vil bli vesentlig redusert. Er dette ønsket eller ser dere ikke sammenhengen?

Det er et hylekor i kommunen om gondol til Rossnos. Såpass av ledende politiker at det etter vanlige rettslige vurderinger vil foreligge inhabilitet ved avstemming over reguleringsplan mv. Korrekte opplysninger holdes tilbake, vi ser nå at Freimselva skal motta kloakk, såkalt renset.

Jeg dropper spørsmålene om virkningene i høyfjellet. Er det for å føre oss vanlige innbyggere bak lyset at intet skrives om gondolstasjonen nede og gjestene?

Det er hevdet at gondolen vil medføre 100-140.000 gjester i året. Fantastisk, men hva medfører det?

Ser en på turistene i dag er det i de aller fleste biler kun to personer. Selvsagt er det familier med barn i bilene, de er neppe kunder for å betale mer enn 1.000 kroner for en tur til Rossnos.

Tar jeg utgangspunkt i middeltallet 120.000 besøkende med 2,5 person per bil betyr det 48.000 parkeringer. Sier man at aktiviteten i det vesentlige vil knytte seg til månedene mai-august med en topp i juli, er dette et eksempel på fordelte parkeringer:

Mai 6.000

Juni 8.000

Juli 13.000

August 10.000

Resten av året 11.000


Tar vi utgangspunkt i juli, 13.000 parkeringer, 420 parkeringen pr. dag, avhengig av hva gjestene finner på på Rossnos, vil det være to eller tre biler som kan nytte samme parkeringsplassen, etter hverandre samme dag, finner folk på å gå på tur i fjelltoppene bruker man dagen.

Det er med andre ord behov for minimum 200 parkeringsplasser knyttet til den reguleringsplan-endring kommunen plikter å foreta for smelteverksområdet. Kommunen er lovpålagt, ved en reguleringsendring å følge samme regler som ved etablering av en reguleringsplan. Planen skal vise trafikk og parkeringsløsninger for den virksomhet som reguleringsplanen legger opp til.

Ullensvang kommune kan ikke snu seg rundt klare lovpålegg. Statsforvalteren som har sluttkontrollen har ingen mulighet til å se bort fra krystallklare påbud i loven. Man kan ikke sluse opp til 140.000 mennesker gjennom et område og se bort fra hvordan menneskene kom dit.

Uten en etablering av parkeringsmuligheter for de som skal til Rossnos drepes turistaktivitetene i Odda og aktiviteter som har utspring i Odda, og de vanlige aktiviteter vi innbyggere har i Odda sentrum.

Gir vernereglene åpning for at arealene under skalltaket kan nyttes til parkeringshus? Høyden under taket gir mulighet for muligens to etasjer over bakkenivå.

Når kommunen har gått inn med 50 prosent kapital i selskapet, forventer jeg at kommunen før investeringen, har gjort sin vurdering av behovet for endring av reguleringsplanen på smelteverkstomta.

Jeg krever svar: Hvilke vurderinger er gjort?

NB!!

Uten en godkjent parkeringsanlegg for gjestene i Odda sentrum blir det ingen gondolbane.

Kommentarer til denne saken