Matvarekrigen før 17. mai tilspisser seg: Extra dumper igjen prisene

PRISKRIG PÅ 17. MAIVARER: Extra setter ned prisen på en rekke  produkter før nasjonaldagen. Foto: Halvor Ripegutu

PRISKRIG PÅ 17. MAIVARER: Extra setter ned prisen på en rekke produkter før nasjonaldagen. Foto: Halvor Ripegutu

Kransekake, spekeskinke, vaffelrøre, sjokoladekake og muffins, er bare noen av prisene som skrelles før nasjonaldagen.

DEL

(Telemarksavisa) Mandag dumper Coops lavpriskjede Extra nok en gang prisen på en rekke matvarer før 17. mai. Dermed ypper dagligvarekjedene til nok en priskrig.

– Konkurransen om å ha de laveste prisene er knallhard, men vi har lovet våre kunder at vi skal være med i krigen for billigst mulig mat. Nå senker vi prisene ytterligere når butikkene åpner mandag, sier kjededirektør Christian Hoel hos Extra.

Extra har dermed barbert prisene på totalt 76 varer før nasjonaldagen. Selv om lavpriskjedene er uenig om hvem som startet årets 17. matpriskrig, så har prisene på blant annet spekemat, reker, is, pølser, ketsjup, sennep, sprøstekt løk, vaffelrøre og potetmos blitt kuttet.

Kiwi sier at dagligvarekjeden ikke følger etter Extra, fordi det er de som leder priskrigen an. Se hele svaret til Kiwi lenger ned i saken.

Billigere kransekake

KUTTER PRISEN: Extra setter ned prisen på en rekke bakeprodukter før nasjonaldagen. Foto: Oda Aarseth

KUTTER PRISEN: Extra setter ned prisen på en rekke bakeprodukter før nasjonaldagen. Foto: Oda Aarseth

Det er særlig Coops Festkake 600 gram, som nå blir billigere hos Extra. Den er satt ned med over 50 prosent til 49 kroner.

I tillegg reduserer Extra prisen på en rekke spekematprodukter som Stranda Fenalår og Westfaler. Samt på Toro søtsaker som brownies, sjokoladekake og krydderkake.

Også 900 grams kransekake settes ned med fire kroner til rett under hundrelappen (se hele prislisten nederst i saken).

Ifølge kjededirektøren Hoel så har Extra bare denne uken juster prisene fem ganger mer enn hva som er vanlig.

– Lave matvarepriser er viktig for kundene, særlig for dem som må snu på krona for å få økonomien til å gå rundt i dyre høytider og feiringer. Pris betyr ikke alt, men ingen kjeder har råd til ikke å være med når prisene raser. Kundene må stole på at vi er minst like billige, fortsetter han.

God nummer tre

Hoel trekker fram at Coops målinger viser at Extra etter 13 år blir oppfattet som like billige som konkurrentene.

– Er Extra like billig som lavpriskonkurrentene? Så langt i år har Extra «bare» toppet Nettavisens matvarebørs to ganger og den ene gangen var det delt 1. plass.

– Extra gjør alt for at kundene, som også er våre medeiere skal ha de laveste prisene. I tillegg til minst like lave priser som våre konkurrenter, får de kampanjer og medlemsfordeler slik som kjøpeutbytte, svarer Hoel.

Han viser til at de ulike pristestene, der forskjellene er minimale, ofte er på små og begrensede handlekurver. Hvor også tilbud, kvantumsrabatter, medlemstilbud og verdikuponger holdes utenfor.

Vokser med 5 prosent

TOK OPP KONKURRANSEN:- Uten Extra ville maten vært dyrere i Norge, sier kjededirektøren i Extra Christian Hoel. Foto: Paul Weaver

TOK OPP KONKURRANSEN:- Uten Extra ville maten vært dyrere i Norge, sier kjededirektøren i Extra Christian Hoel. Foto: Paul Weaver

Samtidig kan Extra vise til høyere såkalt organisk vekst enn konkurrentene sine. Organisk vekst er vekst på sammenliknbare butikker, altså uten at nye butikker er tatt med.

– Extra har vært vekstvinner i det totale dagligvaremarkedet de siste fem årene og så langt i 2019 ser det ut til at veksten fortsetter med uforminsket styrke. I april og mars opplevde Extra en organisk vekst på nesten fem prosent, fortsetter kjededirektøren.

Han trekker fram at det er dobbelt så mye som markedet i snitt, og desidert mest i bransjen.

– For oss er dette det beste beviset på at kundene liker butikkene våre. Uten Extra ville maten vært dyrere i Norge, sier kjededirektøren.

– Vokser raskest

En rekke av Extras butikker er omprofileringer fra andre kjeder, men mange er også nyetablerte butikker.

– Det er alltid noen som vil kritisere deg når du vokser og utfordrer konkurrentene. Vi får høre at vi vokser fordi Coop omprofilerer butikker til Extra. Da er det morsomt at vi faktisk er den kjeden som vokser mest på eksisterende butikker, svarer han.

Hoel kommer også med et lite stikk til hovedkonkurrentene Rema 1000 og Kiwi.

– Extra er en av Europas raskest voksende dagligvarekjeder. Vi bruker 13 år på å gå fra null til 500 butikker. Til sammenlikning brukte Rema 1000 og Kiwi henholdsvis 33 og 32 år på det samme, reklamerer Hoel.

Rema 1000 er Norges største dagligvarekjede med en markedsandel på 23,7 prosent ved utgangen av 2018. Extra hadde på samme tid en markedsandel på 13,3 prosent.

– Kiwi er billigst

FØRER PRISKRIGEN: - Vi følger ikke etter, det er Kiwi som leder an, sier kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin hos Kiwi. Foto: Kiwi

FØRER PRISKRIGEN: - Vi følger ikke etter, det er Kiwi som leder an, sier kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin hos Kiwi. Foto: Kiwi

Kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin hos Kiwi sier at dagligvarekjeden ikke følger etter Extra.

– Det er Kiwi som leder an. Vi er billigst. Prisene Extra refererer til er lavere hos Kiwi, eksempelvis koster kransekaken 87 kroner hos oss. Prisene er i bevegelse hele tiden, og vi gir oss aldri, sier hun.

En kjapp prissammenlikning gjennomført av Nettavisen tyder på at Kiwi kan ha rett. Kiwi er billigere enn Extra på viktige priskrig-varer som Gilde stjernebacon, Tine kremfløte, Tine lettrømme og PS sprøstekt løk, og like billig på andre varer.

Gilde stjernebacon, en av varene som er kuttet mest, koster blant annet 11,80 kroner hos Extra og 10,10 kroner hos Kiwi.

Direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt hos Rema 1000, Mette Fossum, hevder at Rema 1000 har hatt de laveste prisene på dagligvarer i 40 år.

– Det vil vi fortsette med og 17. mai-varer er intet unntak. Vi setter selvsagt ned prisene til lavere enn kampanjepris hos konkurrentene, i tillegg til de varene vi selv har kuttet prisen på i dag tidlig. For hos oss er det enkelt, kundene skal være trygge på å finne de laveste prisene hos oss, sier hun.

Extras nye priskutt:

Vare Ordinær-pris Ny pris
COOP FESTKAKE KAMPANJEST. 600G 91,00 49,00 COOP KRANSEKAKE 18 R 900G 103,00 99,00
TORO PANNEKAKER 196G 23,80 16,66
TORO BROWNIES LANGPANNE 883G 43,90 30,73TORO GROVE RUNDSTY.M/GJÆR 568G 33,20 23,24
TORO SCONES GROVE 401G 28,40 19,88
TORO KNEKKEBRØD 321G 31,30 21,91
TORO EPLEKAKE BAKEMIKS 384G 31,90 22,33
TORO FINE RUNDSTYK.M/GJÆR 576G 34,40 24,08
TORO FROKOSTBRIKS 404G 34,50 24,15TORO GLF PANNEKAKER 187G28,10 19,67TORO GLUTENFRIE BROWNIES 540G38,90 27,23TORO OSTEKREM GLASURMIKS 126G16,90 11,83TORO GULROTKAKE BAKEMIKS 396G34,20 23,94TORO PANNEKAKER GROVE 200G23,40 16,38TORO VAFLER GROVE 224G24,90 17,43IDUN GULL OG GLITTER 75G38,80 27,16TORO SJOKOLADEK. LANGPANNE 845G54,80 38,36TORO KREMET SJOKOL. GLASUR 340G34,00 23,80TORO BROWNIES 530G26,40 18,48TORO MELBLANDING LYS GLF 360G29,90 20,93TORO MELBL. GROV GLUTENFRI 417G26,80 18,76TORO KAKEMIKS GLUTENFRI 355G28,90 20,23TORO VAFLER GLUTENFRI 242G23,40 16,38TORO HAVREBRØD GLUTENFRI35,30 24,71TORO LYSE MUFFINS 331G34,90 24,43TORO VAFLER 246G12,30 8,61TORO KRYDDERKAKE 368G40,80 28,56TORO PANNEKAKER FAMILIEPK. 522G23,90 16,73TORO VAFLER FAMILIEPK. 591G24,00 16,80TORO HVETEBOLLER 600G33,90 23,73TORO BROWNIE COOKIES 286G43,70 30,59TORO MARENGS PAVLOVA 299G28,90 20,23TORO SJOKOGLASUR LANGPAN. 278G 30,90 21,63
TORO SJOKOLADEMUFFINS 338G 33,90 23,73
TORO LAPPER SVELER 183G 28,00 19,60 STRANDA FENALÅR 300G 159,00 119,00 STRANDA WESTFALER 350G 156,40 119,00
 

Artikkeltags