Gå til sidens hovedinnhold

Ordfører om Hordfast-inngrep: – Et vanvittig prosjekt få har skjønt rekkevidden av

– Det kan dessverre virke som om en ikke har tatt innover seg at broen og tunnelene skal ut en plass, sier Aps ordfører i Bjørnafjorden Trine Lindborg.

For abonnentar

Lindborg forteller at deler av planutvalget, henne og administrasjonen i kommunen og veivesenet hadde et arbeidsmøte der de viste grove og uferdige skisser, og ba om innspill på dem fra lokalpolitikerne.

Det gjaldt spesielt nye gang- og sykkelveier, samt påkjørings- og avkjøringsmuligheter i Kolskogenområdet som er området der E39 på nytt kommer ut i dagen etter å ha blitt lagt i tunnel etter broen.

Fra før har NRK vist frem konsekvensene av tiltakene som må gjøres i Kolskogen, der tre barnehager, en videregående skole, flere idrettsanlegg og et allerede utviklet næringsliv vil bli berørt på ulike måter.

– Har fått lite oppmerksomhet

På det samme møtet ble bilder som viser hvordan inngrepene på i dag uberørte Øyane i Bjørnafjorden blir, om det noen gang blir en ny stor bro mellom Os og Bergen.

Lindborg sier hun er litt overrasket over at folk først nå reagerer på bildene som har lekket ut fra møtet, mot veivesenets vilje.

– Det kan dessverre virke som om en ikke har tatt innover seg at broen og tunnelen skal ut en plass. Dette har vi forsøkt å problematisere og løfte fra vår side lenge, sier ordføreren.

– Men Hordfast-lobbyen har ikke villet snakke noe særlig om disse inngrepene, og det har fått lite oppmerksomhet i media.

Hun klager over at det er staten selv som står for reguleringsplanen. Vanligvis er dette noe kommunene selv har myndighet til å vedta.

Staten tok over etter at de forrige makthaverne i daværende Os kommune, Høyre og Frp, på tampen av forrige periode forlangte det.

– De som til vanlig snakker om privat eiendomsrett og lokalt selvstyre på inn- og utpust har delegert all makt til staten i denne saken. Og det er et vanvittig prosjekt som jeg dessverre tror få kanskje har skjønt rekkevidden av.

– Men nå er jo staten snart tatt over av en ny regjering, styrt av ditt parti – Arbeiderpartiet. Hvilke forhåpninger gjør du deg til det?

– Jeg forventer at de tar en fot i bakken. Hele prosjektet er gammeldags, og lite innovativt. Jeg kan ikke fatte at de tror de skal klare å skape felles bo- og arbeidsmarked når det skal betales cirka 400 kroner i bompenger hver vei.

– Jeg er også spent på hvilke bilder som kommer når de massive inngrepene på Tysnes skal fremvises. Nei, jeg håper virkelig den nye regjeringen setter en stopper, og bruker muligheten de har til å se på hvilke effekter en indre trasé vil gi, sier Lindborg.

– Uenighet internt i Ap

– Med tanke på en ny regjering: SV er klart imot. Sp er litt hipp som happ, men ditt parti Ap sier de er for?

– Ja, og det må vi være ærlige på. Det er uenighet internt i Ap i denne saken, sier Lindborg og avslutter slik:

– Men Bjørnafjorden Ap er klokkeklare. Vi seier nei til monsterbro over Bjørnafjorden og ja til fergefri E39. Jeg har mange forventninger til den nye regjeringen, men dette er en av de største: At de vurderer indre trasé på nytt.

For tiden er det sonderinger mellom partiene på den rødgrønne blokken for å se hvilke muligheter de har for å danne en flertallsregjering, slik Ap vil.

Denne uken var SVs Audun Lysbakken på besøk hos den kommende statsministeren. En ting er sikkert: Hordfast var ikke på agendaen, men i denne saken er uansett SVs partileder klar.

– Motstanden mot Hordfast er voksende. Naturvernere, folk som er opptatt av klima, transportnæringen, sjøfolk og pendlere som frykter store bompengeutgifter sier alle nei. SVs mål er at en ny regjering stopper Hordfast.

Artikkelen er hentet fra Bergensavisen, en samarbeidsavis.


Kommentarer til denne saken