Kle deg i krot fra Hardanger og gamle symbol

Artikkelen er over 1 år gammel

Bokomtale: Krotekofter av Kristin Holte: Press forlag

DEL

Det gjelder å ha tunga rett i munnen om du skal strikke noen av krotekoftene signert Kristin Holte. Hun forsikrer at noen av mønstrene er enkle å strikke, mens andre er mer avanserte.

Uansett erfaring, her er mye inspirasjon å finne, og ganske sikkert et mål om at nettopp DEN! skal jeg strikke til meg selv eller noen jeg er glad i.

Hardanger inspirerer til strikk: Vavollstova i Øystese, Borgstova på Vikøy i Kvam, og Lundarhaugstova på Lofthus er blant de utvalgte inpirasjonskildene i den kulturhistoriske strikkeboken som har fått svært så delikat design.

Yme, Ulvhild, Tyr, Brage, Njord, Balder, Eir, Ægir eller Åsfrid - designer og forfatter har gitt koftene norrøne navn - i tråd med symbolene som skriver seg langt og lenger tilbake. Mange har vernende verdi, og de finnes på både nyttegjenstander og til pynt. Som også i den gamle skikken med å krote et omfar eller flere i røykstovene, mens de ennå hadde ljore og fikk varme fra åpent ildsted midt i rommet.

Holte har latt seg inpirere av tradisjon og symboler, og har studert og satt seg inn i saken så langt det er mulig. Blant kildene hun har brukt, finner vi blant annet billedmateriale og litteratur av og samtaler med Johild Mæland, Anne-Lise Brask Eriksen og Agnete Sivertsen - gode kultur- og tradisjonsambassadører fra Hardanger og distrikt Vestlandet.

Designerens fargevalg er i hovedsak ganske så jordnært, men hun oppfordrer folk til å velge egne kombinasjoner.

Kritkrotingen holdt seg lengst i tradisjon på Vestlandet, men forsvant da stovene fikk ildsteder der røyken ble ledet ut av rommet. Det førte til både endret byggeskikk og ny måte å dekorere rommene på. I dag er det ingen tradisjonsbærere å spørre, så mye må improviseres og forskes på. Gode krefter er i gang med det - kritkroting fascinerer - og slik kan teknikk og tradisjon overleve, i både gamle og nye former.

Vi har sett valknute, et vernende symbol, brukt blant annet i Vossa-kofta og som brodert dekor i nyere tid. Det er ett av symbolene Holte har jobbet med når hun har latt seg inspirere. Noen av symbolene - som gjennom tidene har vært flittig brukt bl.a. i vevnader - er lett gjenkjennelige i Holtes versjon, andre er abstrahert, forenklet og delt opp.

Strikkebokforfatter og designer Holte har valgt ut seks røykstover som er eller har vært dekorert med kritkroting. fem har geografiske motiv, en har organiske motiv. I boken gir hun både historikk om stover og symbol, samt en eller flere kofteoppskrifter med mønster inspirert av den enkete stove.

«Krotekofter» gir også korte historiske innblikk om røyk-stover, byggeskikk, høytider og feiring, om kroteteknikk- og materiale - og om bruk av symboler. For dem som vil lese mer om tradisjonen, er litteraturlisten god.

For dem som skal gi seg strikkepinner og garn i vold, kan det være interessant hvor mønsteret er hentet fra. Kanskje avgjørende, om de har et forhold til en av stovene som har gitt inspirasjon og opphav til de totalt 20 koftene og en genser. Noen er designet for menn, andre for kvinner.

Artikkeltags