Nekter å godta flere utsettelser av E16

– Vi forventer at samferdselsminister Jon Georg Dales lovnader om at ny E16 skal realiseres, blir overholdt, sier Liv Røssland. Hun er daglig leder for NAF Bergen og omegn. Lørdag aksjonerte hun for en tryggere E16.

– Vi forventer at samferdselsminister Jon Georg Dales lovnader om at ny E16 skal realiseres, blir overholdt, sier Liv Røssland. Hun er daglig leder for NAF Bergen og omegn. Lørdag aksjonerte hun for en tryggere E16. Foto:

DEL

(Bergensavisen): 

  • «Landets farligste veistrekning, som politikerne snakker om å gjøre noe med, men bare utsetter»
  • «Trafikken øker, men pengene til å ruste opp uteblir»
  • «Føler at det kan komme skred når som helst».

Før sommeren ba NAF folk fra hele Norge melde inn farlige veistrekninger.

– Meldingene var en del av trafikksikkerhetsarbeidet vårt i kampanjen «Med hjertet i halsen». E16 topper listen. Vi har fått over 50 meldinger fra folk som kjører enkeltstrekningen mellom Bergen og Voss. Mange av dem er oppgitte og har mistet tilliten til politikerne. Jeg skjønner at de lurer på om E16 noensinne vil bli utbedret, sier Liv Røssland.

Aksjonerte i striregnet

Selv om det striregnet, aksjonerte hele ni NAF avdelinger langs hele E16 lørdag ettermiddag.

Les også: Ein må ikkje gå på akkord med måla om ein trygg vei

– Trafikken er stadig økende. Det blir mer tungtransport og ras. Politikerne må snart skjønne hvor viktig en ny E16 er for alle. I flere år har E16 vært Norges farligste veistrekninger. Prosjektet kan ikke utsettes lenger, selv prisen har gått opp, sier Røssland.

NAF har klare krav til politikerne når det gjelder E16.

  • Prosjektet må ikke utsettes.
  • Kostnadskutt må ikke føre til at standarden går ned.
  • Vei og bane må bygges sammen som planlagt.
  • Hele strekningen må gjennomføres, ikke bare første byggetrinn Arna-Stanghelle.

Røssland er bekymret for at regjeringen kommer til å utsette utbygging av jernbanen mot Voss. Tidligere i sommer ble det nemlig kjent at samferdselsdepartementet vurderer ulike kuttmuligheter for E16 og Vossebanen.

Å utsette jernbaneutbyggingen vil reduserer forventet pris til om lag 15 milliarder. Kuttforslaget ble lagt på bordet etter at det ble avdekket at ny vei og bane fra Arna til Stanghelle kan få en sluttpris på 25 milliarder kroner. Det vil si en økning på elleve milliarder på fire år.

Ordfører i Vaksdal, Eirik Haga, aksjonerte sammen med NAF på Trengereid.

Ordfører i Vaksdal, Eirik Haga, aksjonerte sammen med NAF på Trengereid. Foto:

– Det blir helt feil å fristille jernbanen. Da skyter de seg selv i foten. Dette er hverdagsveien for svært mange. Vi må sørge for at prosjektet blir startet opp i sin helhet, sier hun.

Store forventninger til statsbudsjettet

Både hun og ordfører i Vaksdal, Eirik Haga, har store forventninger til statsbudsjettet og fremleggelsen av Nasjonal Transport Plan (NTP).

– Selv om prisen på prosjektet har økt, velger jeg å ha tillit til politikerne som har lovet at prosjektet mellom Arna og Trengereid skal starte opp i 2021, sier Haga, som skrev sitt første leserinnlegg om en tryggere E16 for 15 år siden.

Han roser NAF for sitt engasjement.

– Jeg er imponert over at NAF-medlemmer over hele landet støtter oss. Nå håper vi at regjeringen setter av nok midler til planlegging og gjennomføring av Stanghelle – Voss, sier Haga.

Henning Søvik fra Facebook-gruppen: Ny E16 Bergen – Voss umiddelbart, var også til stede på aksjonen til NAF. Gruppen har nærmere 36.000 medlemmer.

– Vi har mistet tiltroen til politikerne. Det blir mye snakk og lite handling. Om viljen hadde vært til stede, hadde byggingen vært i gang, sier han.

Han håper at NAF sitt engasjement kan hjelpe.

– De er en viktig samfunnsaktør som kan være med å påvirke politikerne, sier Søvik.

Her hadde NAF aksjon lørdag ettermiddag.

  • Rasteplassen ved Trengereidkrysset
  • Dale trafikksenter og over veien ved Dale Outlet
  • Rasteplassen ved Evanger (Holemarki)
  • Vinje v/ «gamlameieriet»
  • Rasteplassen på Kvåle


 

Artikkeltags