Så mange lærere når ikke opp til kravene i fagene sine: Sjekk din kommune

Over 1000 engelsklærere mangler tilstrekkelig fordypning i engelsk, bare i Hordaland.

DEL

Om seks år må alle lærere som skal undervise i matematikk, engelsk, norsk, norsk tegnspråk og samisk på barneskolen ha minimum 30 studiepoeng i disse fagene.

Ungdomsskolelærere må ha minst 60 studiepoeng for å undervise i de samme fagene. Det poengterer Kunnskapsdepartementet.

I Hordaland mangler 1035 engelsklærere tilstrekkelig fordypning. Det samme gjelder 952 matematikklærere og 708 norsklærere.

For Bergens del mangler 44 prosent av engelsklærerne fordypning. Det synes statsminister Erna Solberg er «not quite good enough».

–  Bergen har et godt grunnlag, og byen er jo kjent som en attraktiv by for lærere å jobbe i. Men at nesten annenhver engelsklærer mangler fordypning, det viser at vi har litt å gå på. Engelsklærere med fordypning i faget sitt er flinkere til å motivere de som sliter, og bedre å lære fra seg faget generelt, sier Solberg til BA.

I år er det satt av 1,6 milliarder kroner, like mye som i fjor, til videreutdanning av lærere. Da fikk 7200 lærere tilbud om videreutdanning. Det var 10 000 søkere.

– En voldsom økning

Solberg håper at så mange som mulig søker,

– Er det penger som gjør at ikke alle som har søkt får videreutdanning?

– Ja, men det har vært en voldsom økning i antallet som har fått videreutdanning. Vi kan ikke garantere at alle som søker om å få videreutdanning, får det nå. Men over tid skal kapasiteten være god nok. 

Hun sikter til at i 2025, altså, er det et krav å ha fordypning i fagene en lærer skal undervise i.

Som tabellen under viser, er situasjonen forskjellig fra kommune til kommune. For eksempel mangler 44 prosent av engelsklærerne i Bergen formell kompetanse i faget sitt. For Austevoll, Kvinnherad, Odda og Fjell gjelder dette henholdsvis 59, 57, 56, 53 prosent.

Kommunene har ansvaret for dette. I fjor fikk 626 lærere av 998 søkere tilbud om videreutdanning i Hordaland

Her er oversikten for hver enkelt kommune

 Antall norsklærereAndel norsklærere i prosentAntall mattelærere Andel mattelærere i prosent Antall engelsklærereAndel engelsklærere i prosent
Hordaland70818 %95227 %103541 %
Askøy5119 %4821 %4837 %
Austevoll1121 %1327 %2059 %
Austrheim00 %14 %210 %
Bergen28117 %38526 %45644 %
Bømlo1816 %2226 %1940 %
Eidfjord218 %218 %00 %
Etne922 %1436 %625 %
Fedje225 %330 %338 %
Fitjar512 %823 %1034 %
Fjell4923 %5331 %7953 %
Fusa38 %618 %317 %
Granvin222 %338 %556 %
Jondal764 %440 %660 %
Kvam1520 %1421 %2145 %
Kvinnherad2723 %4138 %5457 %
Lindås2921 %3728 %4046 %
Masfjorden421 %419 %222 %
Meland1416 %2430 %1229 %
Modalen00 %00 %00 %
Odda1428 %1841 %1956 %
Os1611 %3423 %3332 %
Osterøy48 %922 %1337 %
Radøy1125 %1637 %1352 %
Samnanger15 %15 %00 %
Stord1812 %2925 %1823 %
Sund1016 %1321 %1229 %
Sveio1520 %1927 %2945 %
Tysnes523 %523 %536 %
Ullensvang515 %516 %523 %
Ulvik214 %650 %217 %
Vaksdal1534 %1129 %1235 %
Voss2825 %4036 %2334 %
Øygarden00 %1024 %1243 %

Denne saken er hentet fra BA.

Artikkeltags