Det er bransjemagasinet Kampanje som nominerte Lothepus og ni andre til kåringen av Årets medienavn.

Dette var i år 11. året på rad Kampanje kåret Årets medienavn. I fjor var det «Skam»-skaper Julie Andem som stakk av med tittelen.

Når Lothe får nyheten servert av magasinet er svaret følgende:

- Oi, sier du det. Da må jeg få diplom! Det var nå kjekt da, sier Lothe, ifølge Kampanje.

Lothepus har vært mye omtalt i media i 2017. Han startet med å vinne Farmen, men har også vært aktuell med TV-serien Fjorden Cowboys, lanseringen av sin egen øl samt en stadig travlere sangkarriere.

2017-oversikten fra Google over de mest populære søkene, såkalte trending topics, viser også at Lothepus var den mannen det var flest søk på i Norge i 2017, foran Åsleik Engmark, som gikk så tragisk og brått bort i februar.

Foruten Leif Einar Lothe var medieprofiler som programlederne Aleksander Schau og Faten Mahdi Al-Hussaini, daglig leder i stiftelsen Tinius, Kjersti Løken Stavrum og redaktør i nysatsingen faktisk.no, Kristoffer Egeberg, nominert til tittelen Årets medienavn.

Nærmere 5.000 stemmer ble talt opp i kåringen, og det var tre kandidater som stakk av med over 80 prosent av stemmene.

Men verken Ragnhild Ås Harbo eller Aleksander Schau kunne slå Leif Einar Lothe.