Advarer hundeeiere over hele Norge mot Europris-produkt

Europris pluss åpner ny butikk i Åsane i morgen. En av mange aktører som utvider eller etablerer nye gigantbutikker i området. Varehussjef Terje Sandnes frykter ikke overetablering i tider med økende rente.

Europris pluss åpner ny butikk i Åsane i morgen. En av mange aktører som utvider eller etablerer nye gigantbutikker i området. Varehussjef Terje Sandnes frykter ikke overetablering i tider med økende rente. Foto:

Et tyggebein med plastbiter har gitt Kirsten Ramberg en veterinærregning på 21 tusen. De gjeldende partiene fra MaxDog er nå fjernet fra alle Europris-butikker.

DEL

– Det er helt forferdelig. Du blir utrolig redd når du hører hunden klynke av ren smerte hver eneste natt i to uker, sier Ramberg til BA.

Hun bor i Alta, men vil advare alle hundeeiere i Norge om produktet som har blitt solgt i en rekke Europris-butikker over hele landet, deriblant i Bergen.

Det er omtrent to uker siden hun ga sin elleve år gamle border collie et tyggebein av merket MaxDog, som hun hadde kjøpt på Europris. Nå går hunden på sterke smertestillende, har rifter i tarm og hals, og blod i avføringen.

Klynket, men skjønte ikke hvorfor

– Det startet da hunden min begynte å klynke veldig sist uke. Jeg skjønte ikke hvorfor, men da det vedvarte måtte jeg ta ham med til veterinæren, sier Ramberg.

Som et resultat av klynkingen tok hun hunden til dyreklinikk, onsdag i forrige uke.

– Veterinæren så at hunden hadde smerter, men vi fant ikke ut hva det var. Vi fikk beskjed om å fortsette å følge med på hvordan det gikk, sier Ramberg, som legger til at hunden ble gitt sterke smertestillende.

– Han fikk Tramadol, noe som sier litt om hvilke smerter veterinæren anså at det var.

– Oppgitt over at de kan selge et sånt produkt

Etter veterinærbesøket fortsatte klynkingen fra hunden. På søndag oppdaget Ramberg imidlertid noe rart.

– Jeg tar alltid den siste delen av tyggebeinet slik at hunden ikke skal svelge det. Men da jeg tok denne biten fra ham på søndag, merket jeg at det lå plastbiter inni tyggebeinet. Da blinket varsellampen hos meg. Den påfølgende mandagen dro vi rett tilbake til veterinæren.

Da var det enklere for veterinæren å få en pekepinn på hva som hadde skjedd. Dyrelegen ga hunden brekningsmiddel, og i hundens oppkast kunne de finne flere plastbiter av betydelig størrelse.

– Deretter tok vi røntgen, både den og de påfølgende dagene, og fant ut at Shanti hadde fått skader i form av rifter på tarmene, rifter i halsrøret og blod i avføringen. Da ble jeg ganske oppgitt på Europris over at de kan selge et sånt produkt.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Ikke fornøyd med Europris

Allerede samme mandag tok Europris kontakt med Ramberg. Ramberg hadde, gjennom en egen logg på sin Facebook-side, gått ut med videoer, bilder og tekst av hva som hadde skjedd.

– De kom over og beklaget seg, og tok i tillegg imot kvitteringen for veterinærbesøket.

Men Ramberg var ikke fornøyd med dette. Hun tok kontakt med Europris og lurte på hvorfor de ikke hadde varslet andre hundeeiere gjennom en pressemelding.

– Jeg lurte på hvorfor de ikke ville gå ut med en pressemelding. Som hundeeiere vet jeg godt at det er tusenvis av andre i Norge som burde få vite om dette, så de slipper å gå gjennom en sånn situasjon.

Har tilbakekalt varene

Juridisk ansvarlig i Europris, Petter Wilskow, sier til BA at hendelsen er beklagelig.

– Når slike ting skjer, jobber vi hardt med å ta affære så fort som mulig. Vi ble oppmerksom på dette mandag denne uken og ga instrukser om å ikke selge produktet. Nå har vi lokalisert feilen og funnet ut at det kan gjelde to partier som nå vil bli tilbakekalt.

Ifølge Wilskow dreier det seg om omtrent 5000 tyggebein. Wilskow opplyser om at Europris har snakket med produsenten og fått forsikringer om hvilke partier feilen kan gjelde. Europris sier de vil fortsette å selge produktet.

– Vi har snakket med produsenten, som er en anerkjent produsent, og de har funnet ut at disse varene har blitt produsert på en annen produksjonslinje. Vi er trygg på at alt annet er ok. Alle andre varer lages på andre produksjonslinjer og uten plast. Det er altså ingen fare for krysskontaminering.

Wilskow sier de har fulgt de varslingsrutinene som Mattilsynet har anbefalt.

– Vi varslet Mattilsynet med en gang. I tillegg har vi brukt våre kanaler på sosiale medier til å informere og varsle, og vi har bestilt annonser i både VG og Dagbladet.

Artikkeltags