Vegen var stengt store deler av dagen tirsdag etter et større steinskred. Vegen er nå lappen sammen og steinene ryddet ut av veien. Det er nedsatt fart gjennom området fra 80 til 50-sone.

Da Hardanger Folkeblad kjørte gjennom tunnelen onsdag morgen var deler av lyset i Okslatunnelen av, så det kan være lurt å kjøre forsiktig på veien. Det er også en del grus og steiner som ligger i veibanen mellom tunnelene.

Byggeleder i Statens vegvesen. Rolf Anders Tønder Svensson, forteller at det gikk raskt å rydde veien etter at geolog hadde konkludert med at det var trygt for mannskapene å gå inn.

– Entreprenøren har gjort en veldig god jobb og det har vært godt samspill mellom byggherre, entreprenør og geolog. Veien vil være slik den er nå en stund framover. Det gikk radig med steg 1 og så blir steg to å se på sikring av dette området permanent. Vi har fått opp en midlertidig sikring med autovern, men det må også startes på jobbe med å sette opp igjen fanggjerde og gjøre det vesentlig mer kraftigere, sier han.

Han sier de nå anser veien som trygg å kjøre på, men sier Vegvesenet ikke kan gi garantier.

– Min jobb er å vurdere veien som er ødelagt og om det er trygt å sende inn mannskaper, men man kan aldri gi garantier for om noe er trygt, påpeker han.

Det er fortsatt uvisst hvem som eventuelt får jobben med å ordne permanent sikring. Det er Nye Veier som har overtatt ansvaret for riksveg 13 når det gjelder bergsikring.