Priskrigen på julemat

«Non stop» var en av de første varene ut i årets julepriskrig i butikkene.

«Non stop» var en av de første varene ut i årets julepriskrig i butikkene. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

De store dagligvarekjedene har startet priskrigen på julemat.

DEL

Meninger (Siste) Nå settes prisen på utvalgte varer ned for å lokke oss i nettopp deres butikker. Det startet med sjokoladen «Non stop» til halv pris. Så kunne vi kjøpe surkål for en femmer og kålrot for under en tier. Lederen i Norges Bondelag, Lars Petter Bartnes, reagerer kraftig.

– Dette er like ille som å selge svineribbe til under 20 kroner kiloet. Vi snakker om en pris som er under den kostnaden det medfører for bonden å produsere denne kålroten. Det er også en uetisk prissetting å selge kålrot for en femmer, sier Bartnes til VG. Kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop innrømmer at det er en balansegang å sette moralsk forsvarlige priser på julevarene.

Du kan også følge de daglige kommentarene på Twitter.

– Samtidig er priskonkurransen så tøff og tilspisset i denne tiden, at det er vanskelig å melde seg ut. Det er så viktig å få inn førjulskundene at ingen tør bryte ut, sier Kristiansen åpenhjertig. Det hører med til historien at den samme Kristiansen mandag gikk høyt på banen og advarte mot priskrig på svineribbe, av hensyn til grisebøndene.

Det er veldig hard konkurranse mellom de store dagligvarekjedene, og her synes lavest mulig pris å være det eneste saliggjørende. Kvalitet og et bredt utvalg er det dessverre færre som snakker om. Men butikkene kan ikke gå i minus over lengre tid. Konsumprisindeksen fra Statistisk sentralbyrå gir en klar bekreftelse på at det her er sesongvariasjoner. Tilbudene som lar oss lokke før påske, rundt skolestart og før jul, må vi betale for i form av høyere priser i februar, mai og juli.

Priskrigen er tøffest på kjente merkevarer som det er lett for kundene å sammenlikne fra butikk til butikk. På den annen side tar butikkene gode marginer på produkter som ikke er så prisfølsomme, varer som vi rasker med oss i farten inn mot kassa. Det gjelder for eksempel snacks, sjokolade og potetgull. I den sammenheng er det interessant å trekke fram at bransjen i desember 2016 signerte en intensjonsavtale med helseministeren for å bedre folkehelsen. Avtalen skal bidra til å kutte sukker, salt og fett i nordmenns kosthold. 

Dagligvarekjedene bør bruke sunn fornuft og ikke la seg blindt lokke inn i en uetisk priskrig.

Med dette som bakteppe er det positivt at bransjen har lovet ikke å starte en ny priskrig på smågodt. Men «Non stop» er tydeligvis ikke å regne som smågodt. Halv pris her «forsvares» som lokkevare for barnefamiliene som trenger slik pynt på pepperkakehusene. Dagligvarekjedene bør bruke sunn fornuft og ikke la seg blindt lokke inn i en uetisk priskrig. På den annen side må vi som forbrukere ikke la oss lure. Det finnes slett ingen gratis lunsj i butikkene.

Artikkeltags