– Forbrukeren er matprodusentens beste kamerat

Typisk hardanger: Cider på lokale epler.	Arkivfoto

Typisk hardanger: Cider på lokale epler. Arkivfoto

Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

Det sier landbruks- og matminister Jon Georg Dale (Frp) til Nationen i forbindelse med sitt besøk på Grüne Woche i Berlin, en av verdens største matmesser.

I år har flere produsenter også fra Hardanger vært nede for å presentere og promotere lokale godsaker - og distriktet råvarene kommer fra.

Dale er, ifølge, Nationen, optimist til tross for at over halvparten av de spurte i en fersk undersøkelse svarer at de ikke vil karakterisere Norge som en matnasjon. 42 prosent svarer at de i ganske eller vært stor grad oppfatter Norge som matnasjon i dag.

Statsråden mener det er interessant at langt flere enn dem som mener vi er matnasjon i dag, mener vi har potensial for å bli det. 17 prosent av de spurte har ikke tro på en slik utvikling.

– Det er utgangspunkt for å konkretisere arbeidet fremover for å utløse det potensialet som forbrukeren mener det er, sier han.

Undersøkelsen er det Matmerk som står bak. Administrerende direktør Nina Sundquist sier til avisa at det gjenstår mye hardt arbeid før vi får en nasjonal stolthet over våre mat- og drikketradisjoner og kunnskap om hvilke konkurransefortrinn vi har. Hun mener forpliktende samarbeid vil bære frukter.

Artikkeltags