HF deler ut 200 000 kr: – Dette er første gang vi gjør noe slikt

Den lokale juryen: Eivind Dahle Sjåstad, Ernst Olsen, Magne Lien, Roald Nøstdal i Hardanger Folkeblad. Foto: Synnøve Nyheim

Den lokale juryen: Eivind Dahle Sjåstad, Ernst Olsen, Magne Lien, Roald Nøstdal i Hardanger Folkeblad. Foto: Synnøve Nyheim

Hardanger Folkeblad skal i vår dele ut 200 000 kroner i støtte til allmennyttige tiltak i regi av lokale lag og foreninger i Ullensvang kommune og Eidfjord kommune.

DEL

– Dette er første gang vi gjør noe slikt og jeg håper alle lag og foreninger som har gode tiltak på gang søker, sier redaktør og daglig leder i Hardanger Folkeblad, Eivind Dahle Sjåstad.

Han leder selv juryen som også består av nyhetsleder Ernst Olsen fra redaksjonen og Roald Nøstdal og Magne Lien fra salgsavdelingen.

Søknadsfristen er satt til 25. mars. Deretter går juryen i gang med sitt arbeid med å bestemme hvilke tiltak som skal tildeles midler.

Totalt 25 millioner

– Det er mange lag og organisasjoner i Indre Hardanger. Jeg har selv reist mye rundt på reportasjeoppdrag og sett det utrolige engasjementet mange har for aktivitetene sine og nærmiljøet sitt. Mange har gode ideer og tiltak som kan kommer flere i lokalsamfunnet til gode. Ved å dele ut penger, kan også vi som lokalavis bidra til å realisere dette, sier Sjåstad.

Totalt er det 73 lokalaviser i Amedia som skal dele ut 25 millioner kroner i støtte til allmennyttige tiltak i regi av lokale lag og foreninger i de kommunene som avisene dekker.

Avisenes mål med tiltaket er å bidra til å skape gode lokalsamfunn. Foreninger og organisasjoner blir nå invitert til å søke om støtte til blant annet aktivitets- og fritidstilbud for barn og unge.

– Det er en hovedoppgave for våre aviser å engasjere leserne og alle som bor i lokalsamfunnet til å delta i samfunnsdebatten, frivillig arbeid og kulturaktiviteter. Nå styrker vi det tette båndet mellom Amedias aviser og lokalsamfunnene de dekker, sier Amedias konsernsjef Are Stokstad.

Han peker på at lokalavisene jobber for å skape gode lokalsamfunn.

– De sseiler og utvikler lokal kultur og identitet. Lokalavisene er en viktig og positiv kraft i utviklingen av det som skjer i sitt dekningsområde, sier Stokstad.

Eid av stiftelse

Stokstad forteller at midlene som nå deles ut, har utgangspunkt i det gode resultatet Amedia oppnådde i 2018.

Utdelingen skjer i samarbeid med Sparebankstiftelsen DNB, som for fire år siden kjøpte Amedia og opprettet Amediastiftelsen for å ivareta eierskapet. Kjøpet ble finansiert med et lån fra Sparebankstiftelsen DNB.

Amedias gode resultater har gitt Amediastiftelsen muligheten til å nedbetale deler av lånet, og som følge av dette har Sparebankstiftelsen DNB stilt 25 millioner kroner til disposisjon for prosjekter som skal styrke lokalsamfunnene.


Artikkeltags