Sommero skrev «Dagny» til Tora Augestad

Dagny Juel: Tora Augestad gestalter tittelrollen i Henning Sommerro sitt verk om den gåtefulle Dagny Juel som både inspirerte og provoserte i sin samtid. Lisbeth Frøystadvåg er produsent for oppsetningen. Foto: Lasse Andreassen

Dagny Juel: Tora Augestad gestalter tittelrollen i Henning Sommerro sitt verk om den gåtefulle Dagny Juel som både inspirerte og provoserte i sin samtid. Lisbeth Frøystadvåg er produsent for oppsetningen. Foto: Lasse Andreassen

Artikkelen er over 1 år gammel

– Det er utolig stas at Henning ville skrive dette til meg. Dagny er en fascinerende og sterk kvinne. Jeg gleder meg til å presentere stykket i Hardanger.

DEL

Operakabarét på Hardanger Musikkfest 

Det sier Tora Augestad om «Dagny» av Henning Sommerro. Augestad gestalter rollen som Dagny Juel, i bestillingsverket i anledning 150-årsjubileet for Juels fødsel. Kvinnemuseet i Kongsvinger, som holder hus i Juels barndomshjem, bestilte verket som ble en ubetinget suksess da det hadde premiere høsten 2017.

Sommerro mente Augestad var perfekt i rollen som Dagny.

– Han har formet musikken, og jeg har formet rollen med det han har gitt meg, forklarer Augestad som var i dialog med komponisten underveis i prosessen.

Hun mener «Dagny» er et viktig kvinneportrett og at musikken både er vakker og tilgjengelig.

– Det er Juels egne tekster og dikt som er brukt i forestillingen som også er et poetportrett. Dagny Juel var en fargerik person og en sterk kunstnersjel, sier hun.

Gåtefulle Dagny. – Hva er det med Dagny Juel?

– Hun vokste opp i et hjem der tre søstre ble oppmuntret til både å lese og være opptatt av kunst. Hun ble sendt på pikeskole i Tyskland. Dette formet nok den egenrådige Dagny, svarer Augestad.

Dagny Juel gikk tidlig sine egne veier og brøt med det etablerte. Hun skal ha vært musen til Edvard Munch og elskerinnen til August Strindberg. Munch brukte Dagny som modell i verkene Madonna og Sjalusi. Hun levde et nomadisk liv, også med ektemannen, den polske poeten Stanislaw Przybyszewaki, og ble drept av en venn i Tblisi få dager før hun fylte 34.

Et kunstnerliv. – Det er fascinerende med kunstnere som tok det å leve i kunsten på alvor. Det var et livsvalg. Dagny Juels tid var spesiell. Hun var del av et miljø fullt av motsetninger og var en søkende sjel. Hun var omgangsvenn både med Vilhelm Kragh og Edvard Munch, to svært ulike typer. Det var en gjensidighet i miljøet der man ble inspirert av forskjellene. I dag er vi mer preget av polarisering, sier Augestad og legger til:

– Henning har skapt et besnærende og gripende verk. Folk blir satt ut. Verket taler til det emosjonelle og vi vet langt mer om Dagny etter forestillingen.

Augestad viser til at mange kvinnelige kunstnere gjerne blir glemt. Kunsthistorien består stort sett av menn.

– Det er litt deprimerende, slår hun fast og minner om at Juel er mest kjent for å ha vært modell for Munchs portrett.

Augestad trekker Frida Kahlo som et eksempel:

– Hadde ikke hun vært så sterk i seg selv, hadde hun ikke vært et ikon.

En muse. – Det er ikke første gang andre kunstnere tilegner deg verk. Hvordan føles det?

– Det er alltid en prosess, men selvsagt stas. Verket sier jo også noe om meg. Jeg er alltid ydmyk for oppgaven, og lurer på om jeg klarer å gjøre det bra. Men det er en god tvil.

Tora Augestad er sanger, dirigent og skuespiller, med utdanning både i klassisk musikk og jazz-sang.

Hun har og studert tysk sang og tatt eksamen som kabaretsanger. Med base i Berlin, gjester hun fast operahus, konserthaller og teater i hele Europa. Og er altså den ene av to kunstneriske ledere av Hardanger Musikkfest.

– Ingen over, ingen ved siden, sier Henning Sommero om Tora Augestad .

Komponisten kommer selv til musikkfesten, og har sågar skrevet litt ny musikk i anledning oppsetningen på Krossvoll. Kommer gjør også Håvard Gimse (piano), Marianne Thorsen (fiolin) og Espen A. Furuseth (danser/forteller) som var med på de første oppsetningene.

I Hardanger blir Øyvind Gimse (cello) erstattet av svenske Svante Henryson, som for øvrig vant Nordisk råds musikkpris i 2015.

– Han er en av de fremste, sier Augestad som for øvrig var Norges kandidat samme år.

Artikkeltags