Gå til sidens hovedinnhold

– Det vil være en katastrofe for distriktet om utredningen skulle lande på Sunnhordlandsdiagonalen

Politikere fra ni ulike partier, de fleste stortingskandidater, var onsdag kveld samlet på Sentralbadet for å diskutere samferdsel og næringspolitikk. Det ble like mye en debatt for eller mot EØS.

For abonnentar

Arrangementet på Sentralbadet litteraturhus i Odda var i regi av Hardanger Industri, E 134 Haukelivegen AS og Hordalandsdiagonalen AS.

Før den politiske debatten tok til var det innlegg fra blant andre Ingvald Torblå, styreleder i Hardanger Industri. Han viste til både den kommende utvidelsen på Boliden og planene til Hardanger Hydrogen Hub i Tyssedal, og var tydelig på at politikerne må hjelpe til å bygge sikre og framkommelige veger for å underbygge industripotensialet i regionen.

Etter innlegg fra Roald Aga Haug (styreleder i E 134 Haukelivegen), Arnfinn Førsund (daglig leder i Hordalandsdiagonalen), Jan Ove Halsøy (Norges Lastebileier-Forbund) og Helene Frihammer (NHO) var det endelig tid for politisk debatt.

Les også

Inviterer til samferdselsdebatt: – Fokuset vil være på E 134 med arm til Bergen

Det var på forhånd sagt at debatten skulle ha fokus på E 134 med arm til Bergen. Ordstyrer Pål Kårbø (daglig leder i E 134 Haukelivegen) lot representantene fra de ni ulike partiene få hver sine åpningsinnlegg. Panelet bestod av Mari Svartveit Hansen (SV), Linda Merkesdal (Ap), Helge André Njåstad (Frp), Eivind Tokheim (V), Natalia Golis (MDG), Astrid Aarhus Byrknes (KrF), Erlend Nævdal Bolstad (H), Terje Kollbotn (Rødt) og Nils Bjørke (Sp).

– Smått utrolig

Bolstad trakk innledningsvis fram de massive investeringene på Boliden, og mener mye av dette skyldes gode rammevilkår fra dagens regjering.

– Vi må heller ikke glemme betydningen av EØS-avtalen. 95 prosent av det som eksporteres fra Eitrheimsneset går til EU. Uten den er det kroken på døra, sa Bolstad som en advarsel til de av partiene i panelet som er motstandere av EØS-avtalen.

Mari Svartveit Hansen (SV) hadde følgende åpningsreplikk under sitt innlegg:

– Til Bolstad, jeg er stolt over å være mot både EØS og EU, så er det sagt, uttalte hun.

– Jeg tror nesten ikke det jeg hører. Representanten fra SV er altså villig til å sette lokale arbeidsplasser i fare. Smått utrolig, svarte Bolstad.

Dermed var diskusjonen i gang, og mye av tiden gikk med til å diskutere hvilke konsekvenser EØS har eller ikke har for lokal industri og næringsliv.

– Den største utfordringen med EØS er at vi har en regjering som legger seg flate for Brussel, kommenterte Bjørke fra Sp.

Kollbotn kjøpte ikke argumentene fra EØS-tilhengerne.

– Det høres ut som vi ikke får solgt varene våre, vi klarte det før EØS-avtalen trådte i kraft på 1990-tallet, sa han.

Både Golis (MDG) og Byrknes (KrF) var klare på at pandemien har vist at vi trenger mer internasjonalt samarbeid.

Artikkelen fortsetter under bildet.


– Må stå sammen

Ordstyrer Kårbø loset debattantene inn på samferdsel igjen. For eller mot Hordfast, vedlikehold av eksisterende veger framfor nye gigantprosjekt, rassikring, riksveg 13 og E 134 med arm til Bergen var noen av temaene som ble diskutert.

– Det er viktig at vi snakker om veger vi er for, og ikke det vi er motstandere av, slikt blir det ikke mer penger av, sa stortingsrepresentant Helge André Njåstad (Frp).

Han trakk fram Frp sitt bidrag til riksveg 13, som har resultert i 85 millioner kroner til den utsatte strekningen.

– Ved å sitte på vippen var vi også med å sikre flertall for KVU på E 134 og arm til Bergen, la Frp-politikeren til.

– Det er kjekt at Frp er opptatt av riksveg 13, bare så synd dere ikke tok tak i det da dere hadde samferdselsministeren, kom det fra Sp-representant Bjørke i en replikk.

– Det virker som om Senterpartiet synes det er dumt at vi fikk det til, kom det fra Njåstad.

Eivind Tokheim (V) sa at ingen av partiene i panelet burde være stolte av arbeidet som var gjort på riksveg 13 opp gjennom årene.

Han viste til de svært få tiltakene som var gjort i Oddadalen etter at han begynte å reise til fjells for mange tiår siden – ny bro på Vasstun, Lausasteintunnelen, samt noen hundre meter med breiere veg i Grønsdalsbrekka.

– E 134 fra Kløvet til Seljestad blir i Skare fremdeles kalt for «nyevegen», og den kom i 1979, understreket Tokheim.

Kollbotn sa det var på tide å få rustet opp vegene i regionen skikkelig, og ikke bare stykkevis.

– Fra Kløvet til Bergen bør det være en parallell planlegging. Det vil være en katastrofe for distriktet om KVU-en skulle lande på Sunnhordlandsdiagonalen, mener han.

Linda Merkesdal (AP) understreket at alle som bor på Vestlandet har et forhold til en veg, på godt eller vondt.

– Jeg pleier å vise til frukt- og sidersatsingen i Hardanger. Det er utrolig hva vi kan få til om vi står sammen, uttalte hun.

Torblå sa på starten av kvelden at trygge og framkommelige veger var en forutsetning for at man skal lykkes med å realisere store prosjekt, som for eksempel Hardanger Hydrogen Hub, lokalt.

– Skal vi realisere slike prosjekter trenger vi hjelp, hjelp, hjelp. Er dere villige til å påvirke egne partigrupper? spurte styrelederen i Hardanger Industri avslutningsvis.

Se hele debatten her:

Onsdag kveld er det klart for samferdselsdebatt på Sentralbadet litteraturhus. Arrangementet skjer i regi av E 134 Haukelivegen, der fokuset vil være på E 134 med arm til Bergen. Vi sender direkte fra klokka 18:00.

Kommentarer til denne saken