Kåringen regnes som landets viktigste matpris og juryens begrunnelse var av det solide slaget:

- Vinneren er et eksempel på hvor god sider kan bli, laget på norske epler fra en soleksponert, hellende skråning. Årets sider kommer i flaske med tydelig utforming. Sideren er saftig og har mange lag av modne og fruktige eplearomaer. Alkoholen er pent integrert. Vinneren har kremet skum, behagelig munnfølelse og er en ypperlig følgesvenn til mat, heter det i begrunnelsen.

Les også: To lokale til finale

Juryen lot seg begeistre av at det er noe helt spesielt med norske epler.

- Fantastisk syrlighet og rik og aromatisk eplesmak, som gir vann i munnen bare når man tenker på det. Slike epler resulterer i svært god sider i hendene på dyktige produsenter, mente juryen.

Bak produktet står sidergründer Olav Bleie som de siste årene har fått mye oppmerksomhet.

Blant annet har Alde sider og gründeren Olav Bleie fått bedriftsutviklingsprisen i landbruket for Hordaland.

Det var i sommer det ble klart at Alde sider var i finalen.

– Dette viser at vi gjør noe riktig, sa Olav Bleie den gang som var fornøyd bare med å være nominert.

Nå er det altså klart at sideren fra Hardanger gikk helt til topps.

Også Årets kjøtt kom fra Hardanger. Hel kylling fra Økodrift Homlagarden i Kvam fikk ros av juryen som mente vinneren har et innbydende utseende og frisk lukt.

- Forbrukerne ser hele produktet og merkevaren er tydelig på etiketten. Kjøttet er mørt og saftig i munnen. Dommerne mener at produktets smak er finstemt og ren. Produsenten er kjent for å tenke nytt rundt kjøttproduksjon i Norge, og med årets vinnerprodukt kan man konstatere at disse valgene har båret frukter. Vinneren er odlet fram med omhu, var dommen fra juryen.

Her kan du se utdelingen i opptak

Hele 36 produkter var nominert til finalen. Seks uavhengige fagjuryer smakte seg frem til finalistene i Stavanger, Seljord, Oslo, Trondheim, Tromsø og Bergen.

- Norske råvarer er i verdensklasse og det er en stor glede å følge disse suksesshistoriene. Vi ønsker at folk flest tar mer bevisste valg når de handler mat både til hverdag og fest, og heldigvis ser vi en positiv utvikling i forbrukermønsteret, sier leder i Det Norske Måltid, Kristin Austigard.

Det Norske Måltid har som mål å løfte frem norske mat- og drikkeprodusenter og være en pådriver for norsk, mangfoldig og bærekraftig matproduksjon.

- I løpet av 11 år har mer enn 1200 produkter blitt vurdert av våre dyktige jurymedlemmer. Vi har hatt 236 finalister. Og vi har sørget for at over 100 vinnere har fått vist seg frem for Norges restaurant- og matbransje, heter det i en pressemelding fra Det Norske måltid.